Gokje wagen?

 

Deze columnist is nog niet op vakantie naar het buitenland geweest. Wilde maar even wegblijven van de hysterische drukte op de vliegvelden, zoekgeraakte koffers, zeurende kinderen en slechtwerkende QR-codes. U kunt me veel op Vlieland vinden, overigens ook met immer volgeboekte hotels en drukke veerboten. Maar als je je bij de veerdam hebt ontworsteld aan de OV mondkapjes-meute, kun je je daar heel goed afzonderen.

Als sportfreak veel tv gekeken. Na vijf jaar einde- lijk weer eens Olympische Spelen, een ontluisterend EK voor onze Oranjemannen, uiteraard de Tour en het voetbalseizoen ook weer begonnen. Met vrienden af en toe een polletje opzetten over de uitslagen. Zappend van de publieke Studio Tokio naar De Oranjezomer van SBS en weer door naar Humberto’s Sportzomer bij RTL.

De winnaar is ter beoordeling aan de analisten en de kijkers.

De Oranjezomer heeft het uitstekend gedaan, met zelfs ruim 900.000 kijkers

bij de laatste uitzending. Interessant om te beleven hoe SBS zonder enige toegang tot sportrechten zo goed uit de bus is gekomen.

Volgens de analisten kabbelde Studio Tokio rustig voort en moest de kritiekloze

Humberto het afleggen tegen de zin en ook onzin van Johan Derksen c.s.

Sinds de heren met VI Oranje begonnen in 2010 met uitzenden vanuit het Kurhaus, is dit drie- manschap een instituut geworden voor haters en believers. Leverde zelfs de Gouden Televizier- Ring op.

De start van VI Oranje heb ik overigens nog deels gefinancierd vanuit McDonalds’

reclamebudget. Er was indertijd een schrijnend tekort en het format was toen nog een gok.

Over gokken gesproken. Humberto’s Sportzomer wordt gesponsord door Holland Casino en De Oranjezomer door de Toto. Toeval of trend?

Beide merken hebben zich aan die programma’s verbonden om ‘doe mee en win’-acties op te zetten. Dit zou een trend kunnen worden als de online gokmarkt per 1 oktober open gaat.

Sports betting is dan een van de interessante producten.

Dan is het wel handig dat de gokwereld wat sportrelaties gaat leggen met zenders. De gedaalde spot- en non spot-bestedingen in 2020 kunnen best wat compensatie gebruiken. Ik verwacht dit najaar vanuit binnen- en buitenlandse gok-organisaties veel nieuw geld.

Nu de Eredivisie weer is gestart, heb ik ook even gekeken naar de shirtsponsors van de achttien clubs. Opvallend dat daar (nog) geen enkel gok- merk bij zit. Wel valt op dat de meeste shirtsponsor-contracten bij de clubs volgend jaar aflopen. Daar zit natuurlijk een kans voor deze branche.

Grootste shirtsponsor is nog steeds Ziggo bij Ajax (9 miljoen €) en de kleinste Destil bij Willem II (600.000 €). Overigens zijn de merken Vriendenloterij, Toto en ook Holland Casino al jaren verbonden aan de Eredivisie. Bij de NOS kun je media wettelijk uiteraard weinig op dit gebied.

Al enige jaren is rondom Studio Sport Univé de grootste sponsor met een jaarlijkse besteding van circa 500.000 €. Een Eredivisieclub met straks een gokmerk op het shirt krijgt wel

zijn publieke exposure vanuit de wedstrijdverslaggeving bij de NOS. Ik voorspel een bonte verzameling nieuwe namen. Dat gokje wil ik wel wagen.