Vodafone, wat doe je nou?

FOTO Robin Dieperink

 

April 2019

Ik moet maar gaan stoppen met voorspellen of dit misschien veel eerder doen om marketeers te weerhouden verkeerde beslissingen te nemen. In mijn aprilcolumn meende ik het licht gezien te hebben.

Ik snapte opeens de hele conspiracy theorie van John Malone en John de Mol. Althans, dat dacht ik dus.

Ik doorzag opeens het rood van Ajax met Ziggo. Het rood ook van Vodafone als founding father van de oorsprong van alle Voice-toptalenten. Via Ziggo en de overall Liberty Global connectie voorspelde ik The Voice of Ajax. Een totale samensmelting van deze twee entertainment-domeinen.

Het aanstaande tienjarig bestaan van The Voice zou groots gevierd gaan worden door de bedenkers. Van zijn earn out zou John Ajax van de beurs halen. Ook de voetballers en hun

vrouwen zouden dan worden gecast op zangtalent. Van DanceSing naar PlaySing is voor Talpa dan een logische stap. Er zouden toch bij Ajax minstens three little birds te vinden

moeten zijn om in te schrijven voor de Blind Auditions.

Wat een wereldpers zou dat niet genereren. Blind auditions doen we dan in de JC Arena voor 50.000 man in draaiende dug-outs, waar natuurlijk alle coaches in zitten, de battles uiteraard in de straf-schopgebieden en de live shows aan de overkant in het Ziggo Dome.

Alle Ajax-sponsors willen natuurlijk ook eens met de muziek mee en verdriedubbelen hun share of voice en budget door zowel Voice als Ajax te activeren. Dit model zou dan makkelijk de wereld rond kunnen en overall zouden verbindingen ontstaan tussen voetbaltempels

en muziekdomes. Dus in London gaat ITV dan met The Voice en Spurs deze feestjes bouwen.

Per slot voetballen daar de meeste ex-Ajacieden en heeft deze club onze sympathie sinds de halve finale Champions League. Enfin, Vodafone, wat doe je nou?

Vodafone stopt als hoofdsponsor van The Voice. Dat hoorde ik daags na de publicatie van mijn vorige column. Toeval of niet, de funding father van het eerste uur, sinds start september 2010, stopt na negen seizoenen met dit platform wat ze zoveel heeft gebracht.

Zo vlak voor de tiende huwelijksdag van The Voice stopt Vodafone ermee.

Daar begrijp ik dus even helemaal niets van. Had nou nog een jaartje gewacht en mijn

voorspelling laten uitkomen. Mijn briljante creatief-commerciële gedachtenspinsels dan niet op

waarde geschat? Jammer. Ik ben persoonlijk zeer nauw betrokken geweest bij de contractontwikkeling en creatieve invulling van dit huwelijk. De verloving alleen al was een

intrigerend voorspel. Inclusief de boeiende onderhandelingen met RTL waar in die tijd Idols en X-factor nog de eigen Fremantle-iconen waren. Boeiend hoe de Mol dan toch weer een prime time slot voor zijn nieuwste geesteskind wist te onderhandelen. De rest is history.

Ik dien me aan mijn geheimhouding te houden, maar ik kan wel delen dat het huwelijk beide partijen veel goeds heeft gebracht.

En geloof me, het gewenste return on investment voor Vodafone op dit contract is seizoen na seizoen ruimschoots gehaald, zowel business wise als qua exposure.

Dus daar kan het niet aan liggen. Maar goed, het is wat het is. Vodafone zal ongetwijfeld een goede strategische reden hebben de overeenkomst toch maar niet te prolongeren.

En waar een deur dicht gaat, gaan er weer tien open dus andere merken kunnen nu eindelijk op die kar springen. Kom maar op en claim your fame.