Jas uit voor de toekomst…

FOTO Johannes Dalhuijsen

 

Juni 2018

…en hoed af voor het verleden! Mensen die mij kennen, hebben deze spreuk al vaker gehoord. Ik heb een fascinatie voor deze spreuk. Zie altijd nieuwe kansen, wil in beweging blijven.

Komen deze openingszinnen u bekend voor? Klopt, want mijn meicolumn opende ik praktisch op dezelfde wijze. Maar we gaan nu door met de toekomst. Per heden, we schrijven 1 juni 2018, is formeel mijn eerste dag uit dienst van de OmnicomMediaGroup. Dus leaseauto inleveren, laptop overnemen en nog meer van dat soort onthechtingsrituelen.

Ook in dienstverlenende sectoren is op zijn tijd sprake van een varkenscyclus.

Vraag en aanbod in onbalans en derhalve aanpassingen die veelal weer te laat komen.

Benieuwd dus ook naar de nieuwe strategische uitgangspunten die RTL binnenkort

gaat presenteren. Als het maar niet allemaal Videoland moet gaan worden!

Enfin, zo ook bij mijn werkgever. Een jaar of tien geleden startten we zoveel mogelijk

verschillende business units op om de klant maar full service (dus ook full price) te kunnen blijven bedienen in alle gespecialiseerde takken van de mediasport.

Veel collega-directeuren om mij heen dus. Veel labels, veel logo’s, veel gedoe. Wel gezellig hoor, zo’n groot directieteam.

Op de heidagen, veelal aan het strand, was het altijd een dolle boel.

Ondertussen waren onze kernlabels, die primair voor alle klanten waren ingericht, te veel uitgehold geraakt en daar liep het serviceniveau te snel terug. Anno vandaag willen

onze klanten allang niet meer achter de voordeur al die aparte loketten langs en wensen gewoon one stop shopping.

En uiteraard alle ballen nu op digitaal & data.

Klanten schreeuwen ook om meer transparantie. Zelfs de onaantastbare Sir Martin Sorrell van WPP is hieronder bezweken. Waspoedermerkreus Proctor & Gamble

claimde een paar honderd miljoen dollar retour in verband met schimmige boekhouding.

Dus hoppa terug naar de basis en weer door met maar een beperkt aantal labels waarbinnen de specialisten weer moeten worden geintegreerd in klantenteams. Deze opdracht kwam

uit onze board in New York, dus implementatie duurde nog wel even.

Ik heb mijn winkel hard mee helpen sluiten en heb mezelf in goede harmonie buiten de orde laten plaatsen.

Het moge Omnicom goed gaan, prachtig bedrijf met prachtige mensen.

Jas uit voor de toekomst dus.

Wat nu? Toch maar vervroegd starten met mijn droombaan als watertaxi-chauffeur op Bonaire, gastheer in een goed bruin etablissement op Vlieland?

Waar een deur dichtgaat, gaan er weer tien open. Vele leuke gesprekken kunnen voeren achter al die deuren. Niet verkeerd om een goed netwerk te hebben. Dank allemaal voor de mooie gesprekken en spannende suggesties. Waarom niet gewoon toch nog een periode doen waar

je het beste in bent, wat je heel graag doet en goed uitzoeken wat dan nog de missing

link in je carrière kan zijn? Als Martin Sorrell alweer aan zijn comeback werkt, waarom ik dan ook niet?

Ik heb dankzij al die mooie gesprekken een prima periode van zelfreflectie achter de rug. De missing link heb ik inmiddels ook gevonden. Waar ik me met plezier door heb laten inspireren ? Ik heb de afgelopen periode al mijn columns nog eens aandachtig doorgelezen.

Sinds april 2012 produceer ik ze al, maandelijks voor BM. Allemaal vermeld ook op www.nonspot.nl

Daar heb ik mijn rode draad en missing link in gevonden.

Ik heb ontdekt dat ik in mijn columns toch altijd wel, al dan niet versluierd, mijn verborgen ambities maar ook gemiste kansen heb beschreven. Helaas kan ik daar nog geen mededelingen over doen. Alles nog onder embargo natuurlijk. Hartstikke leuke nieuwe uitdaging gevonden. Achter die ene deur. Welke?

Dat meld ik in de volgende column. Gokjes zijn welkom hoor. Hoed af voor het verleden…

jas uit voor de toekomst.