Hoed af voor het verleden…

FOTO Johannes Dalhuijsen

 

Mei 2018

en jas uit voor de toekomst! Mensen die mij kennen,

hebben deze zin al vaker gehoord. Ik heb een fascinatie voor deze spreuk. Zie altijd nieuwe kansen, wil in beweging blijven. Misschien heb ik toch wel een vorm

van werk-ADHD.

Risico’s nemen hoort daar voor mij ook bij. Mijn aprilcolumn over ‘de trui’ heeft veel leuke reacties opgeleverd.

Een van de meest gestelde vragen was hoe die trui me bij de oprichters van RTL had gebracht. Was eigenlijk best anekdotisch, zat een beroepsrisico aan vast en betekende de definitieve introductie van de non spot advertising.

De spannendste periode van deze zender was voor mij de de eerste twaalf maanden van 1989. De embryonale fase van ‘s Neerlands eerste commerciele zender. De eerste uitzending van RTL Veronique op 2 oktober 1989.

Wat een spanning allemaal en ik was daarbij.

Hoe? Nou, dat was dus het vervolg van de trui. In die jaren scharrelde ik dus al namens diverse reclamebureaus rond in Hilversum

als handelaar in sluikreclame.

Als geboren en getogen Hilversummer wist ik de adressen en kwam ik een hoop BN’ers in het uitgaansleven tegen. Ik baande me een weg door de platenpluggers richting zenderbazen en producenten.

De afdelingen nevenactiviteiten van de publieke omroepen hadden het maar druk met me. Incontinentieluiers in MCW bij de TROS, met Coca-Cola de Top 40 bij Veronica, auto’s naar VARA-producties, de sportreclameregeling

TV, in NCRV-spelshows vliegtickets van 2 m2 laten uitdelen door hordes stewardessen.

Een levendige handel en een leuk kat en muisspel met het Commissariaat. Creativiteit versus legaliteit. Nietsvermoedende zenders kregen boetes voor toevallige merkbeelden, terwijl in best veel gevallen mijn ‘contracten’

ontsnapten aan de mediapolitie.

Ik liep op een dag het Veronicagebouw weer eens binnen. Binnen vijf minuten zat ik achter gesloten deuren aan tafel met de gehele directie.

Een half uur later liep ik beedigd alweer naar buiten met een kopie businessplan voor RTL Veronique onder mijn arm. Of ik het commerciele hoofdstuk

voor mijn rekening wilde nemen. Wat een feest zeg. Geschiedenis geschreven samen met de Veronica-piraten. Legendarische vergaderingen meegemaakt. Rob Outen zijn maten waren vastbesloten.

Ik ging mee in die flow en produceerde met hulp een prachtig commercieel plan. Een plan om het instituut STER te laten wankelen. Daar verkochten ze eenmaal

per jaar op inschrijving de reclamespots, wij kwamen met een variabele tariefkaart en titelkeuzes. Kat in het bakkie. De non spot advertising is

toen geboren. Alles wat we aan extra omzet konden boeken buiten de reclameblokken om noemden we simpelweg non spot. Voor ik het wist was ik overgehaald commercieel directeur te worden van de verkoopmaatschappij IP.

Legendarisch:

mijn salarisonderhandeling met Rob Outin de keuken van het kraakpand in

Hilversum waar we begonnen. Mijn arbeidscontract bevatte geen enkele

zekerheid totdat er een go zou zijn vanuit het Commissariaat. Met piepjonge Irene Moors in de tuin Telekids bedenken, met de NS een barterdeal sluiten voor

het openingsfeest in Luxemburg met hun discotrein.

Er was nog geen enkele vergunning binnen en Joop met zijn TV10 sterrennet leek ons weg te blazen. Kon mij dat schelen. Risico genomen dus. Het Commissariaat besloot het bombastische sterrennet van Joop te verbieden en het kleine RTL Veronique kreeg de felbegeerde licentie. Wat een feest.

Na het faillissement van TV10 is RTL 4 geboren per april 1990. De Luxemburgse eigenaren haalden voor een prikkie de TV10 sterren binnen. Praktisch alle

Veronica-sterren moesten de deur uit en ik kon dus ook mijn biezen pakken. Hoed af voor het verleden, jas uit voor de toekomst. Maar wat was het spannend.