We worden allemaal dagelijks op het internet commercieel gestalkt. Gestalkt door merken die onze persoonlijke interesses menen te weten en allerhande ongewenste reclameboodschappen uitserveren op onzinnige momenten. We zouden echt veel strakker onze adblockers moeten inregelen. Maar ja, dan pleeg ik weer een soort van broodroof voor een aantal van mijn collega’s en goede relaties in mijn branche. Bovendien werkt deze protectie natuurlijk niet in de ‘redactionele’ branded content omgevingen waar ik mijn brood mee verdien. Hoogbegaafde internet marketeers en hun digitale developers bombarderen ons met van alles en nog wat. Ik had natuurlijk nooit meerdere malen vanuit dezelfde laptop op internet moeten gaan zoeken naar last minute vluchten naar Bonaire. Sindsdien word ik door TUI gestalkt op al mijn platformen. Zodra ik mijn laptop open en wat wil snuffelen in de evenementen kalender van de gemeente Oude Pekela moet ik mij eerst langs vele popups van TUI worstelen om nu toch vooral zsm Bonaire te boeken .Als besluit die prijs maar eens te gaan checken blijkt de prijs natuurlijk met 25 euro per klik op mijn toetsenbord te stijgen. Simpel voorbeeldje en voor u allen herkenbaar.Behalve het irritante gestalk blijf ik het ook een inbreuk op mijn privacy vinden. Alsof TUI ergens een keer stiekum heeft afgeluisterd dat ik weleens naar Bonaire zou willen. Modewoord en name of the game is uiteraard …..Data! Alles en iedereen is er mee bezig. De digitale marketeer verzameld, clustert en exploiteert zoveel mogelijk individuele gegevens van de consument. Lineaire TV mag dan hard achteruitgaan, de digitale ontwikkelingen stijgen sneller en de online short format video platforms schieten als paddestoelen uit de grond.Allemaal unieke content, allemaal breed gedistribueerd via social media, you tube, broadcast sites, adverteerders domeinen en vele anderen…En overal kunnen data worden verzameld door content te ‘oormerken’ en hierdoor individule consumenten gegevens te verzamelen. Onze gehele doopceel word digitaal gelicht.Uiteraard zijn de Googles, Amazons en Facebookers de trendsetters en hollen de traditionele broadcasters hier als gekken achteraan. Want de oude business modellen drogen hard op. Ook het merendeel van mijn klanten verlangt in de campagnes die we ontwikkelen data componenten. De Europese Unie wenst nu regulering door de introduktie van General Data Protection Regulation (GDPR)  Privacy en persoonsgegevens van de consument dienen beter beschermd. Bedrijfsleven zal hier absoluut in mee moeten en ik voorspel hoogtij dagen voor in GDRS gespecialiseerde juristen. Merken lopen kans op fikse boetes die zelfs kunnen oplopen tot 4 % van hun jaaromzet. Voor global brands kan dit in de miljarden gaan lopen. Behalve boetes riskeren bedrijven nog iets veel ergers en dat is nl het verlies van het vertrouwen van de consument. Dat kan dodelijk zijn. Ik trek graag paralellen in mijn columns. Vrijwel direct toen ik het GDPR decreet van de EU onder ogen kreeg met daarbij de deadline van mei 2018 moest ik aan het Luxemburgse dorpje Schengen denken. Daar werd op 14 juni 1985 het eerste Schengen verdrag getekend tussen de BeNeLux, Duitsland en Frankrijk over het onderlinge vrije verkeer van goederen, diensten en personen. Dit eerste verdrag uit 1985 trad in werking op 26 maart 1995. 10 jaar later notabene…en ik weet nog als de dag van gisteren dat ik daags na de inwerkingtreding op Schiphol was en er lange rijen bij de Douane stonden voor mijn vlucht naar Parijs. Men was niet klaar voor Schengen. Een giller na 10 jaar!! En nu denkt de EU dat per mei 2018 al de GDRS in werking zal gaan treden?? Ik ga vast bij de bookmakers inzetten per wanneer ik denk dat e.e.a in werking zal treden.Voorlopig zal meneer TUI mij gewoon lekker blijven stalken. Heb dus toch maar weer een ticket naar niet Schengen land Bonaire geboekt. TUI ook weer blij en tevree. Maar wel geboekt op de laptop van een collega die daar nog nooit geweest was.Scheelde een bak geld.
Content & Data Protection (GDPR)
door
Tags: