MIPTV of AutoRAI?

Mei 2015

(N)on-the-spot-2-(jun)-Herzlich-Willkommen!

13 april. MIPTV Cannes. Volgens mij gaat ik er nu al 25 jaar naartoe. Sinds ik in 1990 mijn non spot bureau DNA startte. Natuurlijk niet elke beurs geweest. Dat zou wat te veel van het goede (leven) zijn. Maar ben er toch wel zeker zo’n 35 keer geweest.

Wat weet ik nog van die beginjaren, toen ik daar als ‘sluikreclameboer’ kwam rondscharrelen? Ik wilde wel eens weten met wie ik daar nu het beste handen kon schudden om mijn zaken beter op orde te krijgen. De organiserende maffia vroeg schrikbarend hoge prijzen voor overnachtingen. Als je twee nachtjes wilde blijven, moest je voor vier afrekenen. Gevolg was dat ik de eerste jaren vlakbij het station boven een seksshop in Hotel du Nord heb gebivakkeerd. Best proper hoor. 

Het Majestic Hotel was the place to be voor de big shots . Dus ‘s morgens slipte ik langs mijn etalage met plastic poppen downtown Cannes richting sprekende poppen in kostuum in het Majestic. Dat verliep immer soepeltjes via de achteringang, die mijn hoofdentree werd. Ik wandelde zo naar binnen, greep her en der een croissant in de overvolle ontbijtzaal, mompelde een kamernummer aan volstrekt wezenloze bediendes die het geen bal interesseerde en wandelde als CEO van mijn eigen multinational door de vooringang richting Palais.

Prachttijd eigenlijk. Wat ik alle jaren daar heb meegemaakt, ga ik ooit nog wel eens optekenen. Voorlopig laat ik mijn inmiddels warme nest maar intact. Beurstrends en wie er waren, staat allemaal al netjes in dit blad beschreven en afgebeeld. Mij gaat het er uiteraard om trends voor mijn vakgebied te detecteren. Dat leverde niet veel op. Natuurlijk zijn inmiddels veel formats connected, maar daar prakkizeer ik al zeer actief mee voor mijn adverteerders.

Wat mij betreft zaten de trends in het Grand Auditorium tijdens de sprekersfora. De explosieve toename van short form online video is opvallend. Ik heb met een Amerikaanse ‘Obama look a like’ zitten kletsen die zijn eigen YouTube filmpjes produceert en gemakkelijk per keer 100 miljoen views haalt! Hij was al twee keer in het Witte Huis geweest. Bizar. En een schattige zich ‘Mr Kate’ noemende vloggende dame, die per modeitem gemakkelijk de 20 miljoen views bereikt.

17 april. AutoRai Amsterdam. Een enkele keer ga ik op uitnodiging van een van onze autoklanten. Wat blijkt: ik ben dit keer naar de verkeerde beurs geweest. Branded content gaat groot worden in de connected cars. Augmented reality is the name of the game. Je voorruit verandert in je first screen waarop we straks aan de bijrijderskant een grote gele M gaan zien als we een McDonald’s vestiging naderen. De autonavigatie fungeert als second screen en geeft adverteerders ruim baan. Dashboard en voorruit gaan de boel op zijn kop zetten. Alles connected en totaal verGoogeld. Google schakelt door van zoekgedrag naar rijgedrag. Kunnen verzekeraars allang de premie bepalen op basis van zoekgedrag, straks kan je premie worden bepaald op basis van je rijgedrag.

Ik vond de AutoRai veel spannender dan MIPTV. De heilige koe on wheels gaat de heilige koe van de huiskamer achterna. De Tesla S kan deze zomer al als een hondje autonoom naar je toe komen als je de Tesla app gebruikt. TomTom schijnt de slag te gaan missen ten opzichte van Waze, een veel geavanceerder verkeers- en navigatiesysteem. De mogelijkheden voor content in je auto gaan explosief stijgen.

Gelukkig zit er nog steeds wel een knop op om dit allemaal uit te zetten. Het duizelde me van de mogelijkheden voor mijn adverterende klanten. Ik miste bijna de rust van Cannes.