Augustus 2018
Er zijn veel gokjes binnengekomen op mijn vorige column over de nieuwe wending in mijn carriere. Op zich was het allemaal niet zo ingewikkeld hoor. Er loopt volgens mij bij iedereen wel een rode draad door zijn beroepsleven. En wat te denken van bepaalde gemiste kansen die steeds maar weer door je kop zeuren. De drive in mijn beroepsleven is een structurele nieuwsgierigheid naar de organisatie en werking van wat ik het allerliefste doe en dat is het nonspotten! Het begon met de Trui(april column) Tot nu toe ging het alleen maar over Nederland. Daar zit nu mijn missing link. Ik was wel klaar met het nonspotten in Nederland .Alles alwel zo’n beetje meegemaakt en driemaal doorverkocht. Van sluikreklame boer naar Branded Entertainment Director was een prachtige reis. Mijn rugzak zit vol prachtige cases en voorbeelden van creatief ondernemerschap.Maar nu word ik dan toch eindelijk uw buitenland correspondent.
Na een verfrissend gesprek met de Mol kon ik me binnen Talpa Global aan de Directie gaan voorstellen. Voor mij is John behalve een fenomeen ook een van de  rode draden in mijn carriere. Qua nonspoten kon ik vanaf het begin van mijn carriere altijd wel bij hem terecht. Al in het publieke bestel,ver voor RTL Veronique, begrepen we elkaars ‘nodenâ€. Voor hem was ik gewoon een brug naar poen en hij voor mij een ingang op produktie nivo.Per slot moest ik mijn klanten wel waar voor hun geld leveren. Daar was geen loket of tariefkaart voor. Al met de DJ Cat show met zijn kleine zusje linda kon ik wat poen regelen en bij MCW kon ik pas goed los met zijn verhaallijnen. Hij begreep toen direkt dat die nieuwe opkomende industrie naast de spotblokken dicht bij zijn business zou komen .Toen we in ’89 startten met RTL begreep hij helemaal als geen ander dat de funding geheel en al uit de adverteerders industrie zou gaan komen. Daar ging hij dus bewust ook netwerken. Achter de broadcast linies vrienden maken met de financiers van deze zenders.Slim. Dat is een van zijn krachten. Toen hij met The Voice bij RTL voor de deur stond hadden we Vodafone ook al in huis. In het verleden ben ik ook vanaf dag 1 bij Big Brother betrokken geweest. Bij Talpa Global heeft een zeer kundige ballotage commissie me aan de tand gevoeld over mijn visie op het kunnen monetisen van IP catalogus van Talpa tot zover mogelijk buiten onze landsgrenzen. De klik was er en aldus ben ik inmiddels met veel energie gestart bij Talpa Global. Dat is nou nog eens echt grenzenloos nonspotten.  In alle wereldregio’s op de globe vergelijken, ontwikkelen, inspireren, aktiveren en exploiteren. Hele mond vol maar  simpele doel is het monetisen van de IP catalogus. Die catalogus zit vol met fraaie content. Inclusief kroonjuweel The Voice.
Een fenomeen te zien in meer dan 180 landen, lokaal geproduceerd in meer dan 70 landen, miljarden views op You Tube. Wereldwijd prachtige commerciele cases ook inmiddels gerealiseerd. Fraaie sponsorships, ludieke produktlicenties en zelfs al offline in Las Vegas kun je aan de slotmachine ‘Voicen’. Maar er is en het kan altijd meer of anders of in de export naar een ander land. ITV als moeder van Talpa Media rolt de komende 5 jaar ook weer innovatieve strategieen uit en branded content is daarbij ook niet meer weg te denken. Ik verheug me erop ook u hierover verslag te kunnen gaan doen. Ongetwijfeld zullen er vanuit de cultuurverschillen hilarische columns kunnen ontstaan. Zoals toen ik een keer een hele avond laat bij Endemol in de boardroom aan een grote chinese delegatie de commerciele ins – en outs van Big Brother aan het uitleggen was. Bleek ik de hele avond tegen een belgische chinese chauffeur gepraat te hebben. Hij was de enige die me steeds netjes aankeek en bemoedigend toeknikte. De CEO was de man die permanent zat te gapen en alleen maar op zijn mobieltje keek. Tja, ik verheug me op mijn eerste trip naar Shanghai.