Koudwatervrees

FOTO Robin Dieperink

 

Juni 2019

‘De voetbalmeisjes’ noemt Johan Derksen onze voetbaldames nog graag licht denigrerend. Meisjes met de jongens mee laten voetballen om ze beter te maken, vindt

hij maar niks. Daar worden de jongetjes alleen maar slechter van volgens Johan. Hier zijn de meningen sterk over verdeeld.

Feit is dat de voorgekte rondom onze voetbaldames inmiddels is losgebarsten. De uitzwaaiwedstrijd tegen Australië trok een recordaantal bezoekers van maar liefst

30.640 fans in ons Philips Stadion. Daarvoor waren er nooit meer dan 3.800 toeschouwers geweest.

Bij de KNVB is de afgelopen tien jaar het ledenaantal vrouwen verdubbeld. De 3-0 uitzwaaiwinst tegen een sterk land als Australië hielp ook goed mee aan de feestvreugde. Het verwachtingspatroon steeg weer tot grote hoogte. Na de Champions League successen van

Ajax en het Nederlands mannenelftal in de finale van de Nations League is het nu dus de beurt aan onze leeuwinnen. Per slot zijn we al Europees kampioen, dus waarom geen wereldkampioen?

Zo makkelijk denken wij als fans. De eerste poulewedstrijd op 11 juni kon ik nog net bekijken voor de deadline van deze column. Het was een draak van een wedstrijd,

waarbij onze dames pas in de 93e minuut de winst binnensleepten. Het hele land in ieder geval weer even tot de realiteit gekomen. Ook wel weer koren op de molen van Johan, zou je denken. Laten we maar hopen dat een slechte generale leidt tot een spetterende finale.

Terug naar Johan Derksen en zijn ooit geliefde VI. Ooit kwam er moeizaam een dagelijkse VI WK-talkshow tot stand vanuit het Kurhaus in Scheveningen. Moeizaam omdat RTL 7 wel eiste van de producent een groot deel sponsoring uit het bedrijfsleven mee te nemen om de

riscico’s af te dekken. Per slot van rekening lagen de uitzendrechten toen bij de publieke omroep en dus waren de adverteerders vooral actief bij de Ster. Daar moest tegenop worden gebokst. Met mijn klant McDonald’s stapte ik toen financieel in dit VI WK-avontuur en we deden wat consumentenacties in de show. Het programmadebuut was gered, de formule

zelfs een succes en dit recept is alweer vele jaren herhaald. Genee spreekt me er nog weleens bedankerig op aan dat toen de victorie voor hem en zijn kompanen begon. Ook

Danny Vera en zijn band spon hier garen bij. Nu heeft de NPO weer de uitzendrechten, nadat Veronica al wel eerder alle kwalificatie-wedstrijden kocht en heeft uitgezonden. Waarom

dan niet lekker doorgepakt? Kom op VI. Waar blijven jullie? Laten jullie het aan

NOS Studio France over zonder ze enige dagelijkse concurrentie aan te doen?

Wel gezien welke mooie merken al op deze kar gsprongen zijn?

Daar zouden jullie bij Veronica veel meer plezier aan beleven dan bij de NPO. Zowel qua share of budget als qua share of voice. Zomaar een greep: WK-sponsors als Adidas en Coca-Cola, de poppetjesactie bij Blokker, luid bezongen door Jan Smit, de posteractie bij AH, bezongen

door Maan. De Kruidvat Andrélon-actie, Calvé met de potten met de damesnamen, MLine matrassen, prachtige ING films et cetera.

Wat mij betreft zou de zendergroep rondom Veronica dit domein nog meer naar zich toe kunnen trekken. Er zit duidelijk nog wat koudwatervrees om er vol voor te gaan,

lijkt het. Kom op Johan en Wilfred, breek bij je programmadirectie eens een lans om onze meisjes als dames te behandelen. Ze zijn heel volwassen geworden. Een nieuw fris merk en een mooi domein voor marketeers.