Economie op de bon!

Nou, daar zitten we dan: in de intellectuele Open Up! Sinds 1 juni weer het terras op.
Met maximaal twee aan een tafeltje op anderhalve meter afstand. We mogen weer in een vol vliegtuig, maar nog niet naar de sportschool. Wel naar de kapper, nog niet naar het bordeel. Ik word er tureluurs van.
Ik hanteer de basisregels: vaak handen wassen en enige vorm van social distancing.
Mijn kinderen knuffel ik wel, maar mijn moedertje helaas nog niet. Dat is het wel zo’n beetje. Meewarig schud ik mijn hoofd als een smetvreestype niet met mij in hetzelfde gangpad in de supermarkt wil lopen. Hun probleem. Dan lopen ze maar een schapje om. Ik voel een soort schijnveiligheid. Natuurlijk duim ik ook dat het vaccin binnen een paar maanden in mijn medicijnkastje staat. Onze branche krijgt klappen. Wie onvoldoende vet op de botten heeft, zit in zwaar weer. De ECB kan wel miljarden euro’s bijdrukken – als ware het monopoliegeld – maar daarmee red je complete branches niet uit de nood. Hierdoor ontstaat zelfs een soort schijneconomie omdat de lockdown wellicht te rigoureus is ingezet.

Weinig reclame-inkomsten, ingehuurd personeel voor nog niet te maken studioproducties noopten Talpa Network al tot draconische maatregelen. Was Domino Day vroeger een tv-klapper van De Mol,nu vallen daar bedrijfsonderdelen als domino- stenen om.
u opeens blijkt dat het prachtige amateur Voetbal TV-project van Talpa en de KNVB wellicht moet worden stopgezet vanwege de wet op de privacy. Nooit één klacht over geweest. Betere controle dan bij YouTube. Welke gek heeft dat nu weer bedacht? De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) in dit geval. Voetbal TV heeft al 65% van zijn personeel moeten ontslaan. Kost veel overheidsgeld. Over geld gesproken. Heeft u ook zoveel vouchers in huis? Voor honderden miljoenen euro’s wordt met vouchers geschoven om de cashflow op gang te houden. Het lijkt wel bonneneconomie. Beseft u wel dat dit eigenlijk gewoon allemaal baar geld is? Mag je met een dure term Branded Currency noemen omdat het een waarde heeft die inwissel-baar is bij een specifiek merk of dienst. De juristen van de Consumentenbond hebben hier hun handen vol aan. Festivalorganisatoren zeggen dat hun event is verplaatst en dat ze dus vouchers mogen uitgeven. Bond zegt: “Neen, event is geannuleerd… geld terug!”

In mijn agenda heb ik maar eens de vouchers geplakt die gaan verlopen. Dat wordt echt een ingewikkelde administratie. Ben er al paar kwijt. En als je toevallig toch je voucher mag inwisselen voor die uitgestelde vakantietrip blijkt het vliegtuig op die dag op een ander tijdstip te vertrekken en tweemaal zo duur. Mijn reeds betaalde jaarlijkse Europese trip met mijn voetbalmaten naar Split is ook een voucher-chaos geworden. Maar even afwachten of dat hotel er volgend jaar überhaupt nog staat. En die Airliner zal er ook wel niet meer zijn. Ik denk dat ik een voucherplatform ga beginnen.